Setiap perkahwinan adalah bertujuan
mendapatkan kebahagian dan kasih sayang. Namun, kadang-kadang tanpa diduga
dalam perjalanan rumah tangga tersebut terdapat halangan sehingga sesebuah
perkahwinan itu tidak mampu diteruskan lagi.
Dalam keadaan tersebut, Islam memberi jalan keluar bagi
pasangan yang sudah tidak ada persefahaman dalam berumahtangga, iaitu
penceraian. Cerai merupakan perbuatan yang halal namun sangat dibenci dan tidak
disukai oleh Allah s.w.t, tetapi sangat disukai oleh syaitan.
Allah s.w.t berfirman:
Allah s.w.t berfirman:
“Dan jika kalian bertekad kuat untuk talak, maka
sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”(Al -Baqarah: 227)
Terdapat beberapa hukum berkenaan dengan penceraian ini:
#1
– Mubah (Jika Diperlukan)
Hukum mubah ini dibolehkan jika seseorang suami sudah
tidak mampu bertahan dan bersabar untuk hidup bersama-sama isterinya.
#2
– Mustahab (disukai/dianjurkan)
Hukum ini boleh digunakan sekiranya memudaratkan salah
satu atau kedua-dua belah pihak jika pernikahan itu diteruskan. Selain itu,
jika isteri seringkali disakiti hatinya oleh suami yang membuatkan kehidupannya
terganggu juga dianjurkan supaya pasangan tersebut berpisah.
Bahkan terdapat kes yang mana sikap buruk suami (sering
melakukan dosa) sukar diubah dan tidak boleh diuruskan oleh isterinya sendiri.
#3
– Wajib
Hukum bercerai menjadi wajib sekiranya seseorang isteri
itu melakukan perbuatan terkutuk dan keji seperti berzina dan sebagainya.
Selain itu jika isteri menjadi murtad atau keluar dari agama Islam.
Wajib juga bercerai jika berlaku perselisihan antara suami
dan isteri yang sudah tidak dapat didamaikan lagi. Selain itu, dua orang wakil
daripada pihak suami dan isteri juga gagal membuat kata sepakat untuk
mendamaikan rumahtangga mereka.
Sekiranya pihak kadi berpendapat bahawa bercerai adalah
lebih baik daripada meneruskan perkahwinan, bahkan jika tidak diceraikan,
keadaan tersebut memberi dosa kepada suami maka hukumnya juga wajib.
#4
– Sunat
Sunat bercerai apabila suami sudah tidak mampu menyara
kehidupan dan memberi nafkah kepada isterinya lagi. Selain itu, jika seseorang
isteri itu tidak mampu menjaga maruah dan harta suaminya.
#5
– Makhruh
Adalah makhruh hukumnya apabila seorang suami menceraikan
isterinya tanpa sebab-sebab yang jelas. Selain itu, apabila suami itu
menjatuhkan talak kepada isterinya yang baik, berakhlak mulia dan
berpengetahuan agama juga makhruh hukumnya.
#6
– Harus
Harus bercerai jika seseorang suami itu lemah keinginan
batinnya atau isterinya belum datang haid atau telah putus haidnya.
#7
– Haram
Sesuatu penceraian menjadi haram apabila seorang suami
menceraikan isterinya sewaktu isterinya sedang haid atau nifas, ketika keadaan
isteri yang suci dan telah disetubuhi.
Dan haram hukumnya jika suami menceraikan isterinya agar
isterinya tidak menuntut harta miliknya. Suami juga haram menyebut talak
melebihi tiga kali.
Sebenarnya, keputusan cerai adalah terletak di tangan
suami, dan bagi isteri tidak berhak dan tidak boleh (haram) meminta kepada
suami untuk menceraikannya tanpa ada sebab kukuh seperti suami tidak
menjalankan kewajipannya, isteri sering disakiti atau dizalimi, memiliki
berakhlak buruk, suami yang suka melakukan perbuatan dosa besar dan sukar
diubah serta suami yang telah murtad.
Bersabda Rasulullah SAW;
“Wanita mana saja yang meminta cerai dari suaminya tanpa
ada alasan (syarie), maka haram baginya bau syurga.”(Hadis Riwayat Ibnu Majah)
No comments:
Post a Comment